پوشش زنان افغانی چگونه است؟

پوشش زنان افغانی چگونه است؟

جهت سفارش لباس کلیک کنید

09104323348

معمولا زنان افغانی لباس‌هایی را می‌پوشند که شلوار گشاد دارد و زیر آن به قوزک پا می‌افتد. یک چادر برای پوشاندن موی سر پوشیده شده‌است. استفاده از حجاب، که عموما توسط زنان در ایران و دیگر کشورهای اسلامی استفاده می‌شود، به گونه‌ای رایج است که زنان افغان موی خود را امروزه پوشش می‌دهند. تنها زنان بسیار محافظه‌کار، برقع می‌پوشند. در طی حاکمیت طالبان، همه زنان مجبور به پوشیدن برقع در هنگام خروج از خانه بودند. امروزه، حتی در کابل کسی می‌تواند برخی از زنان را بدون برقع پیدا کند، حتی در کابل، همچنان که آن‌ها ادعا می‌کنند که آن‌ها احساس امنیت بیشتری می‌کنند و از آزار و اذیت مردان جلوگیری می‌کند. در موارد رسمی، زنان لباس‌های پر زرق و برق می‌پوشند که بر روی آن گلدوزی پیچیده دارند، گاهی اوقات آینه‌های کوچک بر روی این لباس کاشته می‌شوند. هر منطقه سبک خودش را دارد. در بعضی مناطق از سکه های فلزی و زیورآلات دیگر نیز در این لباس ها استفاده میشود.

لباس رسمی زنان افغانستان در روزمره و مراسم های بزرگ با هم تفاوت دارند و لباس های فاخر بیشتر در عروسی ها پوشیده میشود. این مدل  لباس افغانی  که در عروسی ها و مراسم های بزرگتر پوشیده میشود از زیبایی خاصی برخوردار است گاهی با تزیینات سرمه دوزی چنان زرق و برقی ایجاد میکند که نگاه همه تماشاگران را خیره میکند ،در تزیین این مدل لباس ها از هنرهای خاصه ی خود مردوم افغانستان مانند خنجردوزی استفاده میشود که سابقه ی بسیاری طولانی دارد،گراف دوزی دیگر هنری است که در این مدل لباس ها به کار گرفته شده ،اما زیبایی برخی از لباس ها که شهره ی جهانی پیدا میکند مدیون سوزن دوزی و تکه دوزی است که هنره دست بانوان افغانی است و مهارت خاصی در انجام آن دارند.

 

لباس روزمره زنان افغانی که در بیرون از خانه و در کوچه و خیابان بیشتر از آن استفاده میکنند «برقع» می باشد.حدود 90 درصد از دختران و بانوان افغانی از این پوشش استفاده می کنند.این پوشش که مانند چادر است به طور سنتی در افغانستان تولید میشود و بقایی ده ساله دارد.برقع حجاب اسلامی است که مانند چادر است ،این پوشش در کشورهای دیگر از جمله پاکستان و دیگر کشورهای عربی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.اما در افغانستان این پوشش تفاوت هایی با دیگر نقاطی که استفاده میشود دارد.

 برقع،چادری است که به یک کلاه از جنس خود چادر متصل است و روی کلاه به صورت ماهرانه ای توسط هنرمندان افغانستانی گلدوزی شده ،خود چادر نیز دارای پلیسه های عمودی است که کل اندام پوشیده میشود و فقط چشم ها مشخص است.این مدل چادرها در انواع رنگ در بازار افغانستان عرضه میشود و بین زنان افغانستانی محبوبیت خاصی دارد.

لباس سنتی برای مردان شامل یک لباس (پیراهن / شلوار)است. به گونه‌ای ساخته شده‌است که کمر قابل تنظیم است و تنظیم می‌شود و با استفاده از یک طناب پارچه‌ای که (کمربند به شمار می آید)تنظیم می‌شود. مردان همچنین دوست دارند که نوعی پوشش سر، به خصوص در طول موقعیت‌های رسمی، بپوشند. پوشش سر با توجه به منطقه‌ای که فرد از آن استفاده می‌کند، متفاوت است. رایج‌ترین شکل سربند(عمامه)است. تغییرات زیادی در نحوه بسته‌بندی عمامه در هر منطقه وجود دارد و هر منطقه سبک خودش را دارد. رهبران قبایل از جمله پشتون‌ها، عمامه را از لباس‌های مزین خواهند پوشید و آن‌ها را به گونه‌ای متفاوت به یکدیگر پیوند خواهند داد تا وضعیت آن‌ها در جامعه را نشان دهند. کلاه‌های پشمی از پشم در میان مردم تاجیکستان و کشورهای ترک‌زبان در شمال افغانستان رایج است. یک کلاه سه‌گوش مثلثی‌شکل که از خز گوسفند ساخته شده‌است نیز دیده می‌شود.در گذشته از این، دیدن خانواده سلطنتی افغان که این کلاه را پوشیده بود مشترک بود. بعد از اینکه حامد کرزای رئیس‌جمهور شد کلاه به طور گسترده‌ای شناخته شد. در موقعیت‌های رسمی، مردان جلیقه به تن می‌کنند و گاهی بر روی (کت)گلدوزی می‌کنند. هم کلاه و هم شبان از شمال افغانستان نشات میگیرد.

امروزه در شهرهای بزرگ مانند کابل، افغان‌های بیشتری لباس‌های غربی می‌پوشند و لباس‌های سنتی افغان خود را برای مناسبت‌های ویژه مانند عروسی یا جشن عید بزرگ مانند نوروز به تن میکنند.بانوان افغانی نیز به جز برقع که پوشش سنتی آنان است از لباس های سبک غربی نیز استفاده میکنند،اما گرایش بانوان امروزی افغان به سمت پوشش بانوان ایرانی است که هم پوشش اسلامی در آن حفظ شده و هم امروزی بودن و شیک بودن در آن حفظ شده است.

جهت سفارش لباس کلیک کنید

09104323348

نظرات کاربران

نظر خود را با ما در میان بگذارید...
NARSIA

طراحی سایت :

شرکت ره وب
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای شرکت مزون محبوب محفوظ می باشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.