مدل لباس افغانی زنانه شیک و مدرن

مدل لباس افغانی زنانه شیک و مدرن

جهت سفارش لباس کلیک کنید

09104323348

با یک نگاه اجمالی به سرتیتر خبرهای افغانستان از تلویزیون گرفته تا مجلات و اینترنت همه ی ما به این فکر می افتیم که زنان افغانی سبک مدرن و زیبایی برای پوششان ندارند. اما اگر برای یک بار در عروسی افغان ها شرکت کنید این تصویر شما از زنان افغانی خراب خواهد شد.

زنان افغانی بعد از حکومت طالبان به پوشش برقع رو آوردند که البته بعضی از زنان مانند زنان مدرن امروزی ناچار به استفاده از این پوشش بودند ،در حالی که ترجیح میدادند از طرح های مدرن و سنتی لباس فاخر افغانی استفاده کنند.  لباس افغانی  دارای تنوع زیاد در انواع رنگ ها و مدل های مختلف است .لباس های بلندی که با رنگ های تند و ملایم به چشم میخورد،و مزین به انواع هنرها و یک طرح گلدوزی خاص با لبه های تیز ،مانند یک خنجر تزیین شده میباشد.

لباس های آنان کاملا سنتی نیست ،بلکه ترکیبی از سبک های مدرن با استفاده از پارچه سبک تر است.مدل های لباس های آنان زیاد شناخته شده نیست ،زیرا در دوران حکومت طالبان زنان بسیار محدود شده بودند و توانایی ارائه پوشاک ملی و طرح های مدرن خود را نداشتند ،اینطور بود که ما پوشش زنان افغان را محدود به برقع میدانیم.در این مقاله قصد داریم شما را با لباس های زیبای این قوم همسایه آشنا کنیم و تنوع مدل و رنگ لباس های زیبای آنان را بررسی کنیم.

افغان‌ها خلاقیت خود را در رنگ‌ها و سبک‌ها نشان می‌دهند.طراحان ما برای کمک به کیفیت این بیان جزییات پارچه،تزیینات و هر آنچه درون این لباس ها به کار رفته را با دقت مطالعه کرده اند تا بهترین طراحی های مدرن را بتوانند ارائه دهند.

مد برای زنان افغان نشان‌دهنده یک بیانیه قوی در یک جامعه محافظه‌کار است.بانوان افغان حق دارند به عنوان یک زن و یک جوان رنگ هایی را که دوست دارند بپوشند،مدل ها و سبک هایی که مورد پسندشان است انتخاب کنند.این نشانه آزادی است.و جهانیان باید بدانند سبک لباس پوشیدن افغان ها به برقع ختم نمیشود. و این منطقه حرف های زیادی در زمینه ی مد و زیبایی دارد.تمام لباس های افغان از صنایع دستی و طرح های سنتی افغانستان الهام گرفته است.و از متریال محلی،حتی سنگ های قیمتی  که به آن کشور شهرت دارد استفاده شده است. طراحی لباس های این منطقه تلفیقی از سنتی و معاصر است.

لباس گند افغانی یکی از لباس های سنتی افغانستان است،که در مراسم شادی مانند حنابندان و عروسی پوشیده میشود.تقریبا همه ی اقوام افغانستان در شب حنابندان ترجیح میدهند از این لباس در مراسمشان استفاده کنند.و باتوجه به تزیینات و متریال خاصی که در این لباس استفاده میشود قیمت آن بسیار بالاست.این لباس ها به دو روش سنتی و ماشینی آماده میشوند .که در روش سنتی این لباس ها کاملا دست دوز میشود تمام تزیینات این مدل لباس ها با دست دوخته میشود و هر لباس یک ماه یا بیشتر زمان برده است .در دوخت این لباس ها از هنرهای زیادی استفاده میشود که در ادامه به آن میپردازیم.

لباس های گند افغانی از سه تکه تشکیل شده است که شامل:پیراهن،شلوار وچادر میباشد.پیراهن این مدل لباس معمولا آستین های نسبتا بلندی دارد و در انتهای آستین ها تزیینات هنری از انواع هنرها مانند سوزن دوزی و سرمه دوزی استفاده شده.دامن این نوع پیراهن بسیار بزرگ است و طول آن گاهی به یازده الی دوازده متر میرسد.شلوار نیز به صورتی خاص پاچه های پایین آن تزیین شده،تزیینات لبه ی آستین و دامن با تزیینات شلوار معمولا هماهنگ است.چادر در این سبک لباس به صورت یک شال بلند تعبیه شده و گاهی به صورت یه روسری مربع بزرگ که اطراف آن سوزن دوزی یا با استفاده از هنرهای دیگر تزیین شده است.

در ادامه به بررسی انواع هنرهای موجود در این لباس ها که بسیاری از آن ها خاص مردوم بومی آن منطقه میباشد میپردازیم.هنرهایی مثل گلدوزی ،تکه دوزی،سوزن دوزی ،سرمه دوزی در اکثره نقاط شناخته شده هستند ،اما هنرهایی مثل گراف دوزی،خنجردوزی،پخته دوزی ،سکه دوزی ،چکن دوزی ،خامک دوزی و آینه دوزی هنرهایی است که آشنایی با آن ها خالی از لطف نیست.

__هنر گراف دوزی:

این هنر دوختی است که سبک و مدل دوخت آن به صورت ضربدری می‌باشد. این دوخت به روی پارچه های شش تاری انجام می شود. امکان دارد این نام از ریاضیات گرفته شده باشد که سبک دوخت در گراف دوزی مثل اشکال هندسی ریاضی است، و کوک های روی پارچه مانند نمودار نمایش داده می شوند.گراف دوزی انواع مختلفی دارد و محدود به دوخت لباس نمیشود.از هنر گراف دوزی بر روی کوسن،رو تختی و مبل نیز استفاده میشود .دیگر استفاده های آن بر روی آستین لباس،کیف و دستبند میباشد.

__هنر خامک دوزی:

خامک دوزی  نمونه ای از دوخت اصیل افغانستان است،این نوع از سوزن دوزی برای تزیین لباس های سنتی و لباس های مجلسی و لباس های گند کاربرد دارد.در خامک دوزی از نخ ابریشم و پارچه هایی که تارو پودشان تقریبا مشخص است استفاده میشود.در سالها ی اخیر که هنر تنبور روی کار آمده این هنر هم به شکلی مدرنتر در آمده و هم اکنون در بخش هایی این هنر را روی تور نیز اجرا میکنند.برای هنر خامک دوزی نیاز به یک کارگاه گلدوزی ،مقداری نخ ابریشم،پارچه ابریشم یا کتان و تور است.سوزن مخصوص خامک دوزی نیز مورد نیاز است.هنرمندان این رشته طرح مورد نظر خود را ذهنی ترسیم میکنند و آن را روی تور یا پارچه پیاده میکنند.

__هنر آینه دوزی:

آینه دوزی یکی دیگر از هنرهایی است که در لباس های اقوام مختلف افغانی دیده میشود،آینه دوزی هنری است که به جز افغانستان در دیگر نقاط دنیا نیز طرفدار دارد،در لباس های عربی چندسالی است که هنر آینه دوزی ترند شده و این به دیگر نقاط دنیا نیز گسترش پیدا کرده است.در هنر آینه دوزی از آینه هایی با مواد مختلف استفاده میشود اما در لباس بیشتر از آینه های پلاستیکی استفاده میشود و این آینه ها به اشکال مختلف تهیه میشوند.اشکال لوزی و دایره در این مدل لباس ها کاربرد بیشتری دارد.انعکاس رنگ لباس در این آینه ها و انعکاس نور زیبایی لباس را چندین برابر میکند.

__هنر خنجردوزی:

هنر خنجردوزی مدل های مختلفی دارد ،یکی از مدل های آن بدین سبک است که گلدوزی ها به شکل تیز تیز مانند خنجر دوخته میشود .به همین دلیل به آن خنجردوزی گفته میشود .از خنجردوزی در دوخت آستین های لباس،یقه ی لباس ها و در تزیینات دیگر نقاط لباس استفاده میشود.

__هنر سکه دوزی:

هنر سکه دوزی یکی دیگر از هنرهای اصیل افغانستان است.در این هنر سکه ها و دیگر زیورآلات به لباس دوخته میشود،هنرمند افغانستانی اگر مس و آهن هم در اختیار نداشته باشد با ذوب کردن دیگر متریال سکه آماده میکند و تزیینات لباس را با هنر دست خود آماده میکند.

جهت سفارش لباس کلیک کنید

09104323348

نظرات کاربران

نظر خود را با ما در میان بگذارید...
NARSIA

طراحی سایت :

شرکت ره وب
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای شرکت مزون محبوب محفوظ می باشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.