لباس سفیدی که تاریخ عروسی را برای همیشه تغییر داد!

لباس سفیدی که تاریخ عروسی را برای همیشه تغییر داد!

جهت سفارش لباس کلیک کنید

09104323348

تاریخچه لباس عروس

تاریخچه لباس عروس همیشه یک سوال پرتکرار برای همه ما بوده است. لباسی که همه دختران یک روز پوشیدن آن را تجربه می‌کنند. بنابراین سوال عجیبی هم نیست اینکه از چه موقع پوشیدن لباس عروس برای رفتن به خانه بخت مد شد.

از مهمترین نکات لباس عروسی از قدیم الایام تا به الان نوع رنگ و زرق و برقی که در تمامی دوران‌ها نسبت به خودش داشته است. حتی اگر دوخت ساده‌ای هم داشته است؛ از بهترین نوع پارچه مثل تور و حریر در دوخت آن‌ها  به کار برده‌اند.

نارسیا در این مقاله به تاریخچه لباس عروس بپردازد و با هم عنوان‌های زیر را در آن بررسی می کنیم که شاید سوالات ذهنی شما هم باشد:

  • آیا تاریخچه لباس عروس را می‌دانید؟
  • چرا رنگ لباس عروس سفید است؟
  • ست پوسیدن لباس عروس از کجا امده است؟
  • سبک لباس عروس در دهه‌های مختلف!
  • حتما لباس عروس باید سفید باشد؟

 

لباس عروس

 

آیا تاریخچه لباس عروس را می‌دانید؟

تاریخچه لباس عروس مانند بسیاری از تاریخچه‌های دیگر نامشخص است و نمی‌توان دقیقا گفت که لباس عروس در چه تاریخی توسط کدام دختری در چه مجلسی و در چه موقعیتی کشف شده است، اما بنا به ماهیت خود جشن عروسی که پیوند دو انسان با یکدیگر می‌باشد و قرار است که با هم زندگی شادی را شروع کنند و ادامه زندگی آن‌ها با آمدن فرزندان نسل بشر متداوم می‌شود، پس باید این روز را جشن گرفت و لباس مخصوص پوشید. همان طور که از گذشته‌ های دور در هر مراسمی و یا جشنی که به پا می‌کردند لباس‌های مخصوص به آن جشن را می‌پوشیدند.

 

 

چرا رنگ لباس عروس سفید است؟

سفید رنگ پاکی ، شادی و ذوق است. این رنگ بیشتر  قوه روانشناسی انسان را تشویق به استفاده از رنگ سفید در مجالس عروسی و جشن می‌کند.  شاید بتوان گفت نیروی ناخودآگاه ماست که برای سر ذوق آمدن نیازبه یک رنگ روشن و مسرت بخش دارد و چه رنگی بهتر از رنگ سفید که در فرهنگ‌های مختلف همیشه نماد نجابت و مظهر پاکی و زلالی بوده است.

 

تاریخچه لباس عروس

 

سنت لباس عروس سفید از کجا آمده است؟

تاریخچه لباس عروس و رنگ آن همگی در بیشتر سنت‌ها به یک چیز بر می‌گردد و آن این است که در بیشتر نقاشی‌ها، در بیشتر روایت‌ها، داستان‌ها و اتفاقاتی که در گذشته رخ داده است، پیشینیان رنگ‌های سیاه و تیره را نماد بد شوانی و تیره بختی می‌دانسته‌اند و از آن‌ها همیشه در مراسم عزا و ناراحتی استفاده می‌کرده‌اند. این موضوع برای همیشه در ذهن و ناخوداگاه انسان باقی ماند و تا همیشه از رنگ‌های تیره برای استقبال از جشن عروسی خودداری کرند.

از طرفی همان طور که در قسمت ابتدایی مقاله هم گفتیم، روان ما انسان‌ها با رنگ روشن و درخشان شاد می‌شود و واکنش ذوق برانگیزی دارد و طبیعتا تاریخچه لباس عروس سفید از همین پیشینه تاریخی و ناخوداگاه انسان شکل می‌گیرد.

اما طبق برخی از گفته‌ها و شنیده‌‌ها تا قبل از قرن نوزدهم دختران در جشن عروسی خود لباس آبی می‌پوشیدند و در اواسط همین قرن یعنی زمانی که ملکه ویکتوریا قصد داشت با پسر عمویش  یعنی آلبرت ازدواج کند، تصمیم متفاوتی گرفت و آن هم سنت شکنی در مقابل رنگ لباس عروس بود و او به جای آبی رنگ سفید را انتخاب کرد.

 

 

سبک لباس عروس در دهه‌های مختلف

تاریخچه لباس عروس در دهه‌های مختلف رسم و رسومات مختلفی را پشت سر گذاشته است که شاید شباهت بین همه این‌ها رنگ آن است و در مدل دوخت و نوع پارچه تغییرات زیادی را به خود دیده باشد.

در ادامه به سنت لباس عروس در دهه‌های مختلف می‌پردازیم.

 

لباس عروس قدیمی

 

سنت لباس سال 1930

دهه 1930 بین دو جنگ جهانی اول و دوم بود که در همین دهه زمزمه‌های از جنگ جهانی دوم به گوش می‌رسید و همه کشورها درگیر جنگ بودند. جنگ همراه با خود قحطی، گرسنگی و فقر را آورده بود و همین موضوع موجب شد بیشتر عروس و دامادهای آن دوره به ساده زیستی روی بیاورند و از یک لباس ساده سفید دنباله‌دار استفاده کنند.

جالب است بدانید برخی از دختران و پسران جنگ جهانی حتی فرصت پوشیدن لباس عروس و دامادی هم نداشتند و با لباس نظامی به خانه بخت می‌رفتند چون هر دو سرباز جنگ بودند.

 

 

سبک لباس عروس 1960

این سبک لباس تقریبا رو به مدرن و پیشرفته حرکت می‌کرد. دوران جنگ را پشت سر گذاشته بود و کم‌کم لباس‌ها با مدل‌های مختلف همراه با مدلینگ‌های زیبا وارد بازار می‌شدند که همین موضوع بر لباس عروس هم تاثیر زیادی گذاشت و یک مقدار از سادگی گذشته به سمت تجمل‌گرایی و استفاده از انواع پارچه‌هایی چون تور، حریر و ساتن به همراه زیورآلات سفید نقره‌ای و یا دوخت مرورارید به لباس همراه بود که می‌توان گقت دهه 60 میلادی شروع تحولات بزرگ بر تاریخچه لباس عروس است.

همچنین در این دهه از لباس‌هایی که در گذشته بیشتر مزین به آسیتن و دامن پفی بود، به اندامی بودن و ترکیبی از مدل راسته و پفی تغییر کرد.

 

لباس عروس خیلی قدیمی

 

سنت لباس عروس دهه 1980

در دهه 1981 لباس عروس یک تغییر بزرگی را تجربه کرد و آن وارد شدن لباس عروس دکلته که تقریبا از لحاظ طراحی دوخت می‌توان گفت یک تغییر چشمگیر بود که یقه و آستین‌های این لباس عروس را با تور و یا حریر تزیین می‌کردند و بقیه لباس از جنس ضخیم‌تر بود.

در انتهای همین دهه لباس‌ها دیگر حتی پفی هم نبودند و بیشتر جذب اندام بودند و در برخی مواقع آستین‌های بلندی داشتند.

 

 

لباس عروس پرنسس دایانا 1981

یکی از مجلل‌ترین و باشکوه‌ترین مجالس عروسی در کاخ سلطنتی انگلستان ازدواج پرنسس دایانا با پرنسس چارلز از شاهزادگان انگستان بود. تجملات عروسی در جای خود که شاید یکی از گرانقیمت‌ترین مجالس عروسی تاریخ باشد. اما لباس عروسی پرنسس دایانا ترکیبی از حریر، ابریشم و گیپور بود که با تزییناتی از سوزن دوزی، مرورارید دوزی همراه بود و تقریبا ده هزار دانه مروارید گرانقیمت بر روی لباس پرنسس دایانا کار شده بود.

در دهه  1980 این لباس یکی از مدرن‌ترین و شکیل‌ترین لباس‌هایی بود که توسط الیزابت امانوئل و دیوید طراحی شده بود.

در ضمن این مجلس باشکوه از تلویزیون برای مردم سراسر دنیا پخش شد.

 

دایانا

 

سنت گلدوزی و منجوق دوزی لباس عروس 1990

همانطور که گفته شد لباس‌های عروس دهه 80 بیشتر به شکل دکلته بودند و این مدل تا حدودی خسته کننده و یا تکراری شده بود و طراحان تصمیم گرفتند یک طرح جدید را به تاریخچه لباس عروس اضافه کنند و آن دوخت منجوق و طرح‌های گلدوزی به لباس بود که تا حدودی موفق از آب در آمد. اما برخی از آن‌ها  به لیل شلوغ‌کاری‌های زیاد چندان جذاب نشدند.

 

 

لباس عروس قرن جدید

لباس عروس قرن جدید با تحولات زیادی همراه بود اما در اصل ترکیبی از قرن‌های گذشته است که یکی از آن‌ها دنباله‌دار بودن لباس عروس است. برخی از این لباس‌ها حتی تنگ و کوتاه یا تنگ و بلند هستند.

در برخی از موارد به جز لباس عروس آستین بلند ، آستین بلوزی یا آستین کوتاه هم مد شده است و برخی این سبک آستین را می‌پسندند.

لباس عروس قرن جدید بیشتر به سمت نیمه برهنه و بدون یقه در حال تغییر است  که بیشترین تنوع و سلیقه را تا به الان دیده است و به نحوی طرح‌های شخصی وارد کار شده‌اند، یعنی دختران ترجیح می‌دهند؛ لباس عروس خود را خودشان طراحی کنند.

لباس عروس جدید

 

حتما لباس عروس باید سفید باشد؟

در مورد لباس عروس باید و نباید وجود ندارد و آنچه که به صورت باید انجام می‌شود فقط به خاطر آن است که ذهن ناخودآگاه ما با لباس سفید عروس عجین شده است. همان طور که تاریخچه لباس در ایران  هم از ابتدا تا الان به رنگ سفید بوده است. اما همانطور که گفتیم امروزه سلیقه شخصی وارد طراحی مد شده است و شما می‌توانید سنت شکنی کنید و از رنگ دیگری برای جشن عروسی خود استفاده کنید.

جهت سفارش لباس کلیک کنید

09104323348

نظرات کاربران

نظر خود را با ما در میان بگذارید...
NARSIA

طراحی سایت :

شرکت ره وب
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای شرکت مزون محبوب محفوظ می باشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.